Wie verdient de Eos-scriptieprijs? Stem mee!

EOS en Scriptie vzw bekronen jaarlijks de beste scriptie in de harde wetenschappen. Wij nomineerden 5 finalisten uit net geen 600 inzendingen. Jij kan mee bepalen wie de uiteindelijke winnaar wordt.

Je kan tot en met 5 december stemmen via de poll onderaan deze pagina. Het aantal stemmen telt voor een kwart mee in de totale beoordeling door de jury.

De uitreiking van de Vlaamse Scriptieprijs 2018 vindt plaats op 19 december in het Iers College in Leuven. Meer info op www.scriptieprijs.be

Dit zijn de genomineerden (je kan stemmen onderaan deze pagina):

* Sarah Vanbesien - Wiskunde en bestuiving: de juiste bloem voor iedere bij

Bio-ingenieur Sarah Vanbesien (Universiteit Gent) bracht via machine learning het complexe ‘sociale netwerk’ van bijen en planten in kaart. Op basis van deze wiskundige modellen kan men de juiste beheersmaatregelen treffen om bijen te beschermen tegen veranderingen in hun ecosysteem. (Klik om de scriptie te lezen)

* Willem Vereycken - Innovatieve oplosmiddelen voor de recyclage van LEDs

LEDs hebben steeds meer veelbelovende toepassingen, maar tegelijk stapelen ook de eerste, oude LEDs zich nu al op. Chemicus Willem Vereycken (KU Leuven) vond een methode om economisch belangrijke metalen, zoals gallium en indium, uit dit LED-afval te recupereren. (Klik om de scriptie te lezen)

* Erik Pelicaen - De natuur als bakermat voor architectuur

Architect Erik Pelicaen (Vrije Universiteit Brussel) nam planten en bloemen als uitgangspunt voor de ontwikkeling van een innovatieve gevel: een dynamische zonwering die aangedreven wordt zonder elektriciteit. (Klik om de scriptie te lezen)

* Hannah Pinson - De verborgen muziek in het drummen van neuronen

Computerwetenschapper en fysica Hannah Pinson (Vrije Universiteit Brussel) bracht de causale connectiviteit — welk neuron stuurt signalen naar welk ander neuron — in een netwerk van neuronen in kaart. Die inzichten kunnen gebruikt worden bij de ontwikkeling van artificiële tegenhangers, computerprogramma’s waarin sommige eigenschappen van biologische neuronen verwerkt zijn. (Klik om de scriptie te lezen)

* Lisanne Terrie - Kweekspieren uit het lab: toekomstmuziek of realiteit?

Biomedisch wetenschapster Lisanne Terrie (KU Leuven) werkte mee aan de ontwikkeling van artificiële skeletspieren op een fibrine hydrogel. Deze spieren hebben meerdere potentiële toepassingen, niet alleen in de geneeskunde. Ondanks de vooruitgang geboekt in dit veld, zijn er blijvende uitdagingen waarvoor in deze thesis mogelijke oplossingen verder werden bestudeerd. (Klik hier om de scriptie te lezen)

Je kan niet meer stemmen voor de Eos Scriptieprijs. De winnaar wordt bekendgemaakt op 19 december in het Iers College in Leuven.