Stof ontneemt muggen reukzin

10 september 2013 door Eos-redactie

Bepaalde chemische verbindingen lijken reukvermogen van muggen uit te schakelen.

Het populairste muggenbestrijdingsmiddel is nog altijd DEET, dat je als een zalf op je huid moet smeren. Maar je telkens insmeren is een hele opgave, en de geur van het goedje staat vele mensen niet aan. Dus zijn wetenschappers op zoek naar andere manieren om muggen weg te houden. Muggenbeten bezorgen ons trouwens niet alleen jeuk. Jaarlijkse sterven naar schatting een miljoen mensen na een beet van een malariamug of een andere ziekteverwekkende mug.

Het zijn vooral de muggenwijfjes die ons prikken, want zij hebben bepaalde eiwitten in ons bloed nodig om hun eitjes te kunnen leggen. Ons ruiken kunnen muggen al van heel ver, dankzij de vele geurstoffen die onze huid continu uitscheidt – waarvan melkzuur zowat het populairst is bij muggen. Het verschil in dat uitgescheiden zweet tussen individuen verklaart trouwens waarom de ene persoon zo populair is bij muggen, en de andere niet.

Wetenschappers van Center for Medical, Agricultural, and Veterinary Entomology in Gainesville (VS) hebben nu een groep chemische verbindingen gevonden die (een deel van) het reukvermogen van muggen lijkt uit te schakelen of danig in de war lijkt te sturen. De groep chemicaliën gaat schuil achter de naam 1-methylpiperzine. Als testpersonen deze stof, verwerkt in een zalfje, op hun arm smeerden, bleken muggen totaal ongeïnteresseerd in het aangeboden menselijke vlees. Meer nog: ze leken de arm van de vrijwilligers zelfs niet op te merken.

Als verdere tests goed uitpakken – en de groep chemicaliën onschadelijk blijkt voor de menselijke gezondheid – dan kunnen deze stoffen verwerkt worden in allerlei cosmetica, in zeep of shampoo, denken de onderzoekers. Of in een revolutionair nieuwe muggenzalf, natuurlijk.

De bevindingen werden deze week voorgesteld op de National Meeting & Exposition of the American Chemical Society. (sst)