Val je af als je voor het eten een halve liter water drinkt?

03 september 2015 door GEW

Wie voor elke maaltijd een halve liter water drinkt, valt meer af dan wie dat niet doet. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers van de Universiteiten van Birmingham en Oxford.

Een Engelse studie volgde 84 volwassenen met overgewicht tijdens een periode van twaalf weken(1). Alle testpersonen volgden een dieet: de helft moest voor elke maaltijd een halve liter water drinken, terwijl de andere helft zich voor elke maaltijd moest proberen voor te stellen dat hun maag vol was. Uit de resultaten bleek dat wie water dronk voor de maaltijd gemiddeld 2,4 kilo verloor tijdens de periode van het experiment, terwijl de controlegroep gemiddeld 1,2 kilo kwijtspeelde. Geen groot verschil, maar volgens de wetenschappers wel de moeite als je een dieet langere tijd moet volhouden. Bovendien vraagt de methode geen grote inspanningen.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Het nieuws is gebaseerd op een experiment, waarbij de helft van de deelnemers werd gevraagd voor iedere maaltijd een halve liter water te drinken en de andere helft als controlegroep fungeerde. Hierdoor is het aannemelijk dat de oorzaak van het gewichtsverlies het drinken van water voor de maaltijd is. Diegenen die voor iedere maaltijd water dronken verloren bovendien meer gewicht dan diegenen die nooit of slechts eenmaal per dag water dronken.

Het onderzoek is goed uitgevoerd. Deelnemers wisten niet in welke groep ze zouden komen; dit werd door het toeval bepaald. Hierdoor waren er geen belangrijke verschillen tussen beide groepen. De onderzoekers gingen ook na of de mensen in de watergroep daadwerkelijk meer water dronken en dit bleek het geval. Wel gingen de mensen in de loop van het experiment minder vaak water drinken.

Deze studie kan het effect van water drinken nog niet definitief aantonen, omdat het een kleine studie is. Ook zijn de effecten op de langere termijn nog onduidelijk. Wel bevestigt deze studie de resultaten van een eerder soortgelijk experiment(2).

Conclusie

Deze studie suggereert dat het drinken van een halve liter water voor het eten leidt tot een beperkt gewichtsverlies.

Referenties

(1) Parretti HM, Aveyard P, Blannin A, Clifford SJ, Coleman SJ, Roalfe A, Daley AJ. Efficacy of water preloading before main meals as a strategy for weight loss in primary care patients with obesity: RCT. Obesity (Silver Spring). 2015 Sep;23(9):1785-91. doi: 10.1002/oby.21167. Epub 2015 Aug 3.

(2) Dennis EA, Dengo AL, Comber DL et al. Water consumption increases weight loss during a hypocaloric diet intervention in middle-aged and older adults. Obesity 2010 Feb; 18 (2): 300–7.

Meer in ons dossier Feiten en fabels over voeding en gezondheid.