Podcast

Waarom stierven de dino’s uit (en de zoogdieren niet)?

65 miljoen jaar geleden verdwenen de meest spectaculaire wezens die ooit op aarde leefden: de dinosauriërs. Paleontoloog Koen Stein vertelt in onze podcast wat we intussen weten over de heerschappij en neergang van deze mysterieuze dieren.

In deze podcast kom je onder andere te weten...

• … dat de wereldkaart er tijdens het dinotijdperk (230 miljoen tot 65 miljoen jaar geleden) compleet anders uitzag. Zo kon een dino (met een flinke conditie) van Portugal naar de Verenigde Staten stappen, en lag India nog tegen Afrika

• … dat er toen nog geen bloeiende planten waren: geen gras, geen fruit en geen bloemen dus. Wat aten de kolossen dan wel?

• … dat de dinosauriërs eigenlijk nooit helemaal zijn uitgestorven. Vogels zijn immers nazaten van dino’s. Eigenlijk leven we vandaag dus nog altijd in een dinotijdperk