Immuunsysteem gelinkt aan aftakeling brein

Wie ouder wordt, krijgt doorgaans te maken met cognitieve achteruitgang. Zo verslechtert het geheugen en vermindert de concentratie. Steeds meer onderzoek wijst uit dat het immuunsysteem daar mogelijk een rol in speelt.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt nu dat een specifiek eiwit betrokken bij de immuniteit van het brein mogelijk meespeelt bij die gezonde cognitieve veroudering, maar ook bij de ziekte van Alzheimer. Het gaat om de zogenoemde C-C chemokine receptor type 7 (CCR7). Dat eiwit wordt aangemaakt door T-cellen, afweercellen, in de hersenvliezen. De hersenvliezen bestaan uit drie vliezen die tussen het brein en de schedel liggen en samen vormen ze een soort afweersysteem van de hersenen. Het eiwit komt vervolgens in de hersenen terecht waar het neuronen kan beïnvloeden.

‘We hebben lang gedacht dat de hersenen eigenlijk geen immuunsysteem hadden’

De wetenschappers bekeken het eiwit in oudere en jongere muizen en in muisjes met alzheimer. Ze zagen dat de oudere muisjes minder CCR7 aanmaakten en dat dat samenging met cognitieve achteruitgang. Ook concluderen ze dat muizen met alzheimer én minder CCR7 er slechter aan toe zijn dan de diertjes met meer CCR7. De alzheimermuizen met minder CCR7 hadden meer ophopingen van het eiwit bèta-amyloïd in hun hersenen, wat typisch is voor de ziekte van Alzheimer. De onderzoekers gaven de oudere muisjes ook een behandeling waardoor CCR7 weer toenam en zagen dat daarmee ook de cognitieve prestaties verbeterden.

Schoonspoelen