Buikpijn verklaart mogelijk waarom panda’s zich zo moeilijk voortplanten

23 mei 2016 door Eos-redactie

Chronische buikpijn is wellicht de reden dat panda’s zich zo moeilijk voortplanten. Dat denken bacteriologen van de University of Wisconsin (VS). De onderzoekers wijten de maagpijn aan het eenzijdig knabbelen op bamboe, zowel in gevangenschap als in het wild.

“Evolutionair gezien zijn reuzenpanda’s niet gebouwd om te leven op een eenzijdig dieet van bamboe”, zegt projectleider Garret Suen. “Net als andere beren is hun verteringsstelsel ontworpen om zowel vlees als plantmateriaal af te breken. Maar de panda is verworden tot exclusieve herbivoor. Onze studie toont aan dat dit kan leiden tot digestieve problemen die de zwangerschap negatief kan beïnvloeden”.

'Maagdarmziektes zijn de hoofdoorzaak van sterfte bij panda’s, maar wetenschappers begrijpen nog maar weinig over het verteringsproces', aldus Suen. Daarom keken de onderzoekers eens goed naar de spijsvertering van de panda. 'Tijdens de zwangerschap wordt het slijmachtig membraan van de darmen afgebroken. Hierdoor worden de vrouwelijke dieren ziekelijk en krijgen pijn in de buik. De panda produceert alleen nog slijmachtige kogelronde keutels en stopt met eten. De foetus raakt niet volgroeid en wordt afgestoten. Misschien moeten we ze weer leren vlees eten'. (PdJ)