Apen en muizen om het coronavirus te bestrijden

Diermodellen wijzen uit hoe infecties zich ontwikkelen. Ze kunnen leiden tot geneesmiddelen en vaccins.

Terwijl het coronavirus blijft woekeren, doen onderzoekers proeven op dieren om COVID-19 beter te begrijpen. Ze testen op apen, muizen en zelfs fretten om belangrijke vragen over de ziekte te beantwoorden en om de ontwikkeling van potentiële medicijnen en vaccins voor klinische proeven te versnellen.

Teams in China hebben de eerste bevindingen gerapporteerd van onderzoeken waarin ze apen en muizen infecteerden die gevoelig waren voor infectie door het coronavirus SARS-CoV-2. Een team van het Australian Animal Health Laboratory in Geelong bestudeert de infectie bij fretten, voordat mogelijke vaccins worden getest. Fretten zijn een veel gebruikt model voor luchtwegeninfecties omdat hun longen fysiologisch lijken op die van mensen.

Maar geen enkel diermodel is perfect. 'We hebben meer dan één diermodel nodig voor het onderzoek', zegt David O'Connor, viroloog aan de Universiteit van Wisconsin-Madison.

Milde ziekte

O'Connor en collega-viroloog Thomas Friedrich van de Universiteit van Wisconsin maken deel uit van een netwerk van ongeveer zestig wetenschappers die details delen over hun studies over de infectie bij primaten en andere dieren. De experimenten op niet-menselijke primaten die besmet waren met COVID-19, zoals gerapporteerd in een voordruk op 27 februari, trokken hun belangstelling.

Uit dat onderzoek, geleid door viroloog Chao Shan van de Chinese Academy of Sciences Wuhan Institute of Virology, bleek dat resusapen die besmet waren met het coronavirus een vrij milde ziekte hadden. Ze ontwikkelden geen koorts, maar röntgenfoto's van hun longen vertoonden tekenen van een longontsteking vergelijkbaar met die van mensen met COVID-19. De onderzoekers volgden twee dieren gedurende drie weken op: die apen verloren wel gewicht, maar hadden geen andere ernstige symptomen.

'Het feit dat de apen symptomen leken te ontwikkelen die lijken op die van mensen met milde vormen van COVID-19 is een belangrijk aandachtspunt', zegt O'Connor. 'Maar om modellen te vinden voor ernstige infecties, zullen onderzoekers verschillende soorten dieren moeten gebruiken en variëren met experimentele factoren, zoals de manier waarop het virus wordt toegediend', voegt hij eraan toe.

Veel onderzoekers wenden zich tot laboratoriummuizen om medicijnen en vaccins te testen en om de aard van de infectie te onderzoeken. Maar gewone muizen lijken resistent te zijn tegen infectie door SARS-CoV-2. Daarom hopen onderzoekers muizen te gebruiken die zijn gekweekt om een ​​menselijke versie van het eiwit ACE2 te produceren, dat het virus gebruikt om cellen binnen te dringen.

Eén lab is al begonnen de muizen te infecteren met het coronavirus. Een team van onderzoekers in China ontdekte dat de muizen, net als resusapen, slechts een milde ziekte leken te ontwikkelen, met gewichtsverlies en tekenen van een longontsteking.

Qin Chuan, een viroloog aan Peking Union Medical College die de studie mee leidde, zegt dat dit team ook verschillende geneesmiddelen heeft geïdentificeerd die de replicatie van het virus vertraagden en het gewichtsverlies van de dieren beperkten. Die studie is nog niet gepubliceerd.

'Dieren die lichte infecties ontwikkelen, kunnen nuttig zijn voor het testen van medicijnen en vaccins', zegt Stanley Perlman, viroloog aan de Universiteit van Iowa City. Zijn laboratorium heeft een ​​ACE2-muizenstam ontwikkeld. Hij overweegt andere muismodellen te ontwikkelen om verschillende gevallen beter na te bootsen. 'Modellen zijn niet perfect, maar we doen wat we kunnen', zegt Perlman.

Bron: Nature News