Nieuwe soort dwergooruil ontdekt

Tijdens een expeditie naar het tropische regenwoud op het West-Afrikaanse eilandje Príncipe ontdekte ornitholoog Philippe Verbelen in de zomer van 2016 een nieuwe soort dwergooruil.

Met deze ontdekking werd een mysterie opgelost dat al meer dan 90 jaar voor veel speculatie zorgde. Eerdere zoektochten konden het bestaan van deze soort niet bevestigen, al werden toen wel geluidsopnames gemaakt waarvan we nu zeker weten dat ze ook van deze uilensoort afkomstig zijn.

Deze uil werd zopas als nieuwe soort beschreven op de wetenschappelijke website Zookeys. Om te bewijzen dat het gaat om een nieuwe soort voor de wetenschap werd uitgebreid onderzoek verricht. We konden aantonen dat de uil een unieke zang heeft en duidelijke morfologische en genetische verschillen vertoont met alle verwante soorten.

Foto: Martim Melo

De wetenschappelijke naam van de nieuwe uilensoort – Otus bikegila – verwijst naar de bijnaam van de heer Ceciliano do BomJesus. Hij speelde een belangrijke rol bij de zoektocht naar deze vogelsoort. Bikegila was eerst papegaaienvanger, nadien werd hij parkwachter in het Obo Natural park. Al in 1988 vertelde hij aan de Portugese bioloog Martim Melo over een waarneming van twee uilen in het nesthol van een papegaai. Bikegila is nu een veelgevraagde natuurgids.

Onderzoek wees uit dat de uil enkel voorkomt in het erg ontoegankelijke regenwoud op het zuidelijke deel van het eiland. De populatie wordt geschat op minimaal 1.100 exemplaren. Het geschikte habitat voor de soort is niet groter dan 35 km2.

Waarom kan een uil zijn kop bijna volledig ronddraaien?