Daarom zijn vrouwen stressbestendiger

09 juli 2013 door Eos-redactie

Vrouwen lijken beter gewapend tegen stress omdat oestrogeen een beschermende factor is. Toch bij ratten.

In de studie, uitgevoerd aan de University of Buffalo, werden jonge ratten een week lang onder periodieke fysieke stress geplaatst. Bij de vrouwelijke ratten leek dat geen effect te hebben op hun vermogen om objecten te herkennen en onthouden. De mannetjes gaven echter blijk van een verzwakt kortetermijngeheugen.

De oorzaak is terug te voeren naar de glutaminereceptoren in de prefrontale cortex, de hersenregio die instaat voor onder andere het werkgeheugen, emoties en beslissingen maken. Vorig jaar onthulden de onderzoekers van deze studie al dat stress bij jonge mannetjesratten leidt tot een verlies aan glutaminereceptoren. Uit hun nieuw onderzoek blijkt dat vrouwtjes geen receptoren verliezen. Het verschil: het oestrogeen dat de hersenen produceren. Vrouwtjes die hun oestrogeen werd ontnomen presteerden zwakker in de tests terwijl mannetjes met een toegevoegde dosis oestrogeen beter gewapend waren tegen stressgerelateerde problemen.

Eerdere studies toonden al aan dat vrouwen veerkrachtiger om kunnen gaan met chronische stress. Als onderzoekers een manier vinden om dit positieve effect van oestrogeen na te bootsen zonder de hormonale gevolgen zou dat een effectieve behandeling kunnen zijn voor de problemen die worden voortgebracht door stress, rapporteren ze in de online editie van Molecular Psychiatry. (tn)