Niet meppen, wel appen

Kan jij de reflex om insecten plat te slaan onderdrukken? Probeer het eens, en "app" insecten voor de wetenschap!

Doe mee met de I­nsectenzomer van N­atuurpunt tussen 1 juni en 31 augustus en help ons felbegeerde zoemers, springers en zwevers mee in kaart te brengen. Insecten zijn de superhelden van onze natuur, de kleine radertjes die de planeet doen draaien. Als er weinig insecten in je buurt zijn, moet er dus een alarmbel afgaan. Een grote insectenrijkdom wijst immers op een gezonde leefomgeving. Helaas zijn we in Vlaanderen de laatste vijftig jaar maar liefst vijftig procent van onze insecten kwijtgespeeld. En elk jaar komt daar nog één procent bij.

Tijd dus voor actie. Onbekend maakt onbemind, en daar wil N­atuurpunt verandering in brengen: angst en misvattingen moeten plaats maken voor fascinatie. We dagen je uit om zoveel mogelijk insecten te fotograferen via de natuurherkenningsapp ObsIdentify. Met de app kan je op de voet volgen hoeveel insecten je al hebt ‘gesnapt’. O­bsIdentify helpt je in je zoektocht naar klein moois aan de hand van zoektips en fotografeertechnieken. Ga nog een stap verder en daag je vrienden uit voor een groepschallenge. Wie ziet de meeste insecten? En wie spot de zeldzaamste? Hou de ranking in de gaten en ga voor het goud.

Shazam de natuur

Deelnemen aan de Insectenzomer kan via je account van waarnemingen.be, of je kan een account aanmaken via ObsIdentify. Geef de challenge ‘Insectenzomer’ in de app een hartje en je bent vertrokken. Als een ‘Shazam van de natuur’ herkent ObsIdentify niet minder dan 22.303 soorten wilde planten, dieren en paddenstoelen. Het gebruik van de app is simpel: maak een foto van een insect, klik op de knop ‘identificeer’ en binnen enkele seconden krijg je de naam van de soort met aanvullende informatie. Al je insectenwaarnemingen tellen mee voor de challenge.

Achter een smartphonescherm aanhollen was nog nooit zo interessant, maar ook achter de schermen van jouw smartphonescherm gebeuren boeiende zaken. Je waarnemingen in ObsIdentify komen terecht op de databank waarnemingen.be. Een team van 170 vrijwilligers en experten staat vervolgens klaar om alle waarnemingen te valideren. Daarna kunnen beheerders, beleidsmakers en onderzoekers verder aan de slag met de data. Ter illustratie: in 2022 vonden 8.623.087 waarnemingen hun weg naar de databank, waarvan ongeveer 30 procent via ObsIdentify. Jouw deelname aan de Insectenzomer is dus een bron van onschatbare waarde om de insectenrijkdom in Vlaanderen in kaart te brengen.

Op expeditie in je tuin

Of op je balkon, op je terras, op de stoep, op de speelplaats, op het bedrijventerrein in je buurt … Wie het kleine niet eert, weet je wel. Je kan je Insectenzomer perfect kleinschalig aanvatten. Alle tuinen samen vormen tien procent van de totale oppervlakte van Vlaanderen. Dat is even veel als de totale oppervlakte bos. Tel daar dan nog eens andere privéterreinen bij en je weet dat je een groot verschil kan maken door insecten het naar de zin te maken op die plekken.

Alles in de natuur hangt immers samen: bestrijd je bijvoorbeeld bladluizen, dan haal je het voer voor lieveheersbeestjes weg. Verdelg je rupsen in je haag, dan blijven de mussen misschien weg. En als je mieren in je huis uitroeit, sterven niet alleen die bij de buurman mee, maar ook de bijen in je buurt. Om dat te voorkomen, is wat leven (en wat mededogen) rondom je dus essentieel. Het beste van al: groene vingers zijn niet eens nodig, niets doen volstaat.

En in je gemeente?

Wat voor je tuin en aanverwanten geldt, geldt ook voor je ruimere omgeving. Hoe meer voedsel-, nest- en schuilplaatsen voor insecten in openbaar groen, hoe biodiverser en gezonder onze omgeving is. Dankzij initiatieven als Maai Mei Niet geraakt een gefaseerd maaibeheer voor bermen stilaan ingeburgerd bij lokale groendiensten. Ook insectenhotels krijgen steeds meer een plaatsje in parken en op pleintjes. Als we de natuur weer toelaten en omarmen in onze omgeving, kunnen we het tij keren voor onze insecten – burgers en besturen samen.

Met alle digitale waarnemingen tijdens de Insectenzomer kan Natuurpunt in kaart brengen hoe insectrijk onze steden en gemeenten zijn. Elke foto die jij en alle andere deelnemers ingeven in de app wordt gelinkt aan een stad of gemeente. Door de duizenden waarnemingen versterken we de kennis en verspreidingskaarten van insecten en andere soorten. Zo weten we aan het einde van de zomer in welke gemeente de meeste kevers kruipen of de meeste vlinders fladderen. Ben jij benieuwd welke en hoeveel insecten in jouw omgeving gezien worden? Doe mee met de Insectenzomer en help zo de wetenschap.