Fruitvlieg gebruikt alcohol als medicijn

21 februari 2013 door Eos-redactie

Vrouwtjesfruitvliegen leggen hun groeiende larven op een alcoholrijke voedselbron wanneer ze bedreigd worden door een parasitaire wesp. Die behandeling beschermt de kroost tegen infectie.

Fruitvliegen voeden zich met rottend fruit, en ontwikkelden daardoor een hoge tolerantie tegen alcohol. Onderzoekers van de Emory University toonden eerder aan dat de vliegen een toxische hoeveelheid alcohol drinken wanneer ze met een parasitaire wesp besmet worden. Deze week schrijven de onderzoekers in Science dat de vrouwtjesvliegen alcohol ook gebruiken om hun kroost tegen de wespen te beschermen. De onderzoekers noemen dit een ‘gedragsimmuunrespons’.

De wetenschappers stelden vast dat de vrouwtjes hun laveren bij voorkeur in alcoholvrije omstandigheden laten ontwikkelen, behalve wanneer parasitaire wespen in de buurt zijn. Dan verhuizen ze hun kroost naar rottend fruit dat veel alcohol bevat. De vrouwtjes doen dit enkel voor vrouwelijke wespen die zich specifiek op larven richten, en niet voor mannetjeswespen en wespensoorten die geen bedreiging voor hun nageslacht vormen. Die keuze toont aan dat de vrouwtjesfruitvliegen een onderscheid kunnen maken tussen verschillende wespen. (kv)