Nieuw doelwit bij kanker

01 april 2015 door Eos-redactie

Belgische wetenschappers vinden een nieuwe manier om kanker de das om te doen.

Kankercellen zijn cellen die ongecontroleerd groeien en zo kankergezwellen vormen. Omdat ze om te groeien voedingsstoffen nodig hebben die via het bloed worden aangevoerd, produceren ze eiwitten die de vorming van bloedvaten stimuleren om zoveel mogelijk voeding te krijgen. Onderzoekers proberen al een tijdje om deze bloedvatvorming of angiogenese tegen te gaan door deze eiwitten te blokkeren en zo kanker te bestrijden. Helaas zijn de behandelingen minder efficiënt dan men zou willen, omdat kankercellen erin slagen om ze te omzeilen door andere angiogene factoren te produceren en zo toch bloedvatvorming te stimuleren.

Maar er is nieuwe hoop. Onderzoekers Peter Carmeliet en Sarah-Maria Fendt van VIB en KU Leuven ontdekten een nieuwe manier om de bloedvatvorming tegen te gaan. Ze wisten namelijk aan te tonen dat ook de glycolyse of suikerstofwisseling bij endotheelcellen een essentiële rol speelt bij de vorming van nieuwe bloedvaten. Dit opent perspectieven om bloedvatvorming op een andere manier af te remmen, namelijk door de endotheelcellen uit te hongeren. Toen ze ook nog eens ontdekten dat endotheelcellen vetzuren als basisvoedingsstof gebruiken, wisten ze te achterhalen dat ook vetzuurverbranding een doelwit is voor anti-angiogenese therapie. De eerste onderzoeken bij muizen zijn alvast hoopgevend.

‘Deze inzichten openen een heel nieuwe piste voor de zoektocht naar kankerbehandelingen’, vertelt Carmeliet. ‘Daarnaast levert het al een eerste mogelijke therapeutische strategie op, namelijk het blokkeren van het enzym CPT1a. Om dit effectief aan te kunnen tonen, hebben we wel nog een lange weg van jaren onderzoek voor de boeg.’ (ev)