Podcast

Hoe vergroot ik de biodiversiteit in mijn tuin?

We hebben ongeveer evenveel tuin als bos in Vlaanderen. Als je zelf aan de slag wil om de biodiversiteit te helpen, dan is de tuin dus een mooi vertrekpunt. Ecologen Ellen De Vrieze en Karen De Pauw (Universiteit Gent) leggen in deze aflevering uit hoe je vlinders, vogels, salamanders en misschien wel duizend andere diersoorten naar je tuin lokt.

'Alle privétuinen samen zijn niet alleen groot in oppervlakte, ze dienen voor veel diersoorten ook als springplanken tussen onze vele versnipperde natuurgebiedjes', verduidelijkt Karen De Pauw.

'En naast meer biodiversiteit kan je in je tuin ook gewoon een heel aangename plek creëren', vult Ellen De Vrieze aan. 'Hoe biodiverser je tuin, hoe meer bezoekers je krijgt. Al dat leven kan heel ontspannend zijn om te zien. Onderzoek toont ook aan dat in het groen zijn positieve gezondheidseffecten heeft.’

Wat moet je dan doen?

De Vrieze: ‘Dat hangt af van tuin tot tuin, maar een algemene tip: breng structuur en variatie in je tuin. Denk ook verticaal. Een boom, een struik, hoge en lage planten, een bloemenweide... Door veel variatie in je tuin te brengen, creëer je meer biotopen waar meer verschillende dieren zich thuis voelen.’

‘Stop die variatie ook in de beplanting, en zeker in de periode waarin ze bloeien, de zogenaamde bloeiboog. Dankzij vroegbloeiende bloembollen en fruitbomen, zomerbloeiers en erna ook herfstbloeiers, voorzie je bestuivers het jaar door van voedsel. En plant bessenstruiken aan voor de vogels.’

De Pauw: ‘En water! Als je water in je tuin brengt, dan lok je een heel nieuw spectrum aan biodiversiteit naar je tuin. Vogels en insecten kunnen er drinken, en kikkers en salamanders komen erop af. Tenminste, als je geen vissen in je vijver stopt. Die eten eitjes van salamanders op en bijvoorbeeld de alpenwatersalamander komt niet in vijvers waar ook vissen in leven. Als je geen plaats hebt voor een vijver, dan kan zelfs een kleine kuip waar altijd water in staat al wonderen doen.’

Hoe kies ik een boom en struiken? Hoe maak ik mijn gazon biodiverser? Mag het tuinpad nog verhard zijn? En valt een moestuin te rijmen met een tuin vol beestjes? In deze aflevering van onze podcast vertellen Ellen De Vrieze en Karen De Pauw hoe eenvoudig het eigenlijk is om van je tuin een mini-natuurgebied te maken.