Eos Pipet 2021

Niels de Winter wint de Eos Pipet 2021

Geoloog Niels de Winter (31) verfijnt de modellen van klimaatwetenschappers door fossiele schelpen te analyseren. Zijn meer dan ooit actuele onderzoek werd donderdagavond bekroond met de Eos Pipet i.s.m. de Jonge Academie.

Klimaatverandering heeft een invloed op extreme temperaturen. Om inzicht te krijgen in hoe dat gebeurt, reconstrueren wetenschappers het klimaat uit het verre verleden. Zulke reconstructies zijn doorgaans niet erg gedetailleerd. Dikwijls bestrijken ze periodes van enkele duizenden tot miljoenen jaren.

Niels de Winter (VUB) analyseert schelpen om die reconstructies te verfijnen. Hij kijkt daarvoor naar de groeilaagjes op fossiele schelpen van mosselen, oesters en kokkels. Die laagjes tonen hoe de temperatuur schommelde doorheen het jaar.

De Winter kweekt ook zelf oesters, mossels en kokkels. Die helpen hem om de data uit de fossielen beter te interpreteren. ‘Op die manier zien we een snapshot van het klimaat miljoenen jaren geleden’, aldus De Winter.

Met de award bekronen wetenschapsblad Eos en de Jonge Academie de meest beloftevolle jonge onderzoeker van het moment. Juryvoorzitter Karen Maex benoemde De Winter als winnaar. De publieksprijs gaat naar logopedist Cassandra Alighieri (Universiteit Gent).

De Winter ontvangt een werk van beeldend kunstenaar Athar Jaber, lid van de Jonge Academie.

Dit waren de laureaten:

- Logopedist Cassandra Alighieri (Universiteit Gent) onderzoekt behandelingen voor de spraak en articulatie van kinderen met een schisis.

- Fysicus Robin Bonné (Universiteit Hasselt) wil de vervuilende materialen in onze elektronica vervangen door biologisch afbreekbare bacteriën.

- Geoloog Niels de Winter (Vrije Universiteit Brussel) verfijnt klimaatmodellen door fossiele schelpen te analyseren.

- Genetica Jana Helsen (KU Leuven) onderzoekt de evolutionaire impact van genetische defecten.

- Bio-ingenieur Emiel Michiels (KU Leuven) stelt een gereedschapskist samen met eiwitten die inzetbaar zijn tegen nieuwe en opkomende virussen.