Fysici ontwikkelen ‘nanoled’

20 februari 2018 door SST

Nanodeeltjes op basis van koolstof kunnen zo worden gemanipuleerd dat ze zowel blauw, rood als groen licht uitstralen.

Kwantumdots zijn fluorescerende nanodeeltjes die licht uitstralen als ze even tevoren zélf door licht (of andere elektromagnetische straling) zijn beschenen. Ze kunnen een rol spelen in (toekomstige) toepassingen op het vlak van verlichting en van medische beeldvorming. Hiervoor worden vooral kwantumdots op basis van koolstof bestudeerd.

Tot nu dachten fysici dat de individuele kwantumdots slechts één kleur konden uitzenden, afhankelijk van hun grootte en hun microchemische structuur. Een internationaal team van fysici heeft nu aangetoond dat dit niet klopt. Met zeer precieze spectroscopische technieken konden ze aantonen dat het brede kleurenpalet ook binnen één kwantumdot al aanwezig is.

De koolstofkwantumdots zenden de verschillende kleuren licht uit vanuit verschillende locaties in hun nanostructuur. Zo ontstaat blauw licht in de koolstofkern en wordt rood en groen licht gegenereerd in functionele zuurstof- en stikstofgroepen in de periferie van het nanodeetje. De onderzoekers slaagden erin de verschillende lichtkleuren op te roepen door de golflengte van de initiële bestraling te aan te passen.

Nu blijkt dat individuele kwantumdots verschillende kleuren kunnen uitzenden, vormen ze een geduchte concurrent voor de huidig gebruikte kleurstoffen en anorganische kwantumdots – die beide veel lastiger te maken zijn.