Marleen Ramakers wint Eos Pipet 2018 én Publieksprijs

27 mei 2018

Marleen Ramakers ontwikkelt aan de Universiteit van Antwerpen een methode om afvalgassen zoals koolstofdioxide om te zetten in nuttige brandstoffen.

Het onderzoek van Ramakers kan leiden tot een bruikbare toepassing bij de duurzame opslag van energie

Bij deze vijfde editie van de Eos Pipet ism Jonge Academie was de kans dat een vrouw zou winnen aanzienlijk. Met vier tegen een was de statistische balans alleszins in hun voordeel: VUB-onderzoeksters Barbora Wouters (archeologie), Damya Laoui (kankeronderzoek) en Lien Smeesters (fotonica) kregen concurrentie van UAntwerpen-wetenschapster Marleen Ramakers (chemie). Seppe Terryn, robotingenieur aan de VUB, hield de eer van de mannen hoog.

De jury, bestaande uit zowel wetenschapsjournalisten als leden van de Jonge Academie en onder leiding van Christine Van Broeckhoven, besloot om Marleen Ramakers uit te roepen tot meest beloftevolle onderzoeker van 2018. De chemica van Universiteit Antwerpen, won het van het numerieke overtal aan VUB-wetenschappers. Zij krijgt de Eos Pipet toegewezen voor haar onderzoek waarbij ze plasma gebruikt om broeikasgassen om te zetten in nuttige chemicaliën en brandstoffen. Het oordeel van de jury: ‘Marleen Ramakers heeft een reactor gebouwd die kan leiden tot een bruikbare toepassing bij de duurzame opslag van energie. De stap tussen het lab en de industrie is klein. Op haar jonge leeftijd leverde Marleen al verschillende belangrijke bijdragen aan de wetenschap.’

Bovendien werd de keuze van de jury gevolgd door het publiek van Eos, wat Marleen Ramakers ook de publieksprijs opleverde.

Op de website www.eoswetenschap.eu lieten 2.376 mensen hun stem achter. Meer dan een derde van die stemmen kwamen achter de naam van Ramakers, die hiermee een unieke dubbel neerzet in de geschiedenis van de Eos Pipet. In geen van de vijf voorgaande edities wist de winnaar van de juryprijs ook het publiek te overtuigen.

De uitreiking van deze editie van de Eos Pipet vond plaats op zondag 27 mei tijdens de eerste editie van het wetenschapsfestival Sound of Science, te Edegem. De winnaar ontving een werk van kunstenaar Frederik De Wilde, lid van de Jonge Academie.