Waarom geeuwen we?

We geeuwen allemaal. Meermaals per dag. Zelfs vissen, reptielen en vogels doen het. Toch weten we eigenlijk niet waarom. Mogelijk is het een reflex om indommelende of gespannen ademhalingsspieren te reactiveren.

De geeuw op zich is simpel. We voelen ineens een drang om onze mond wagenwijd open te trekken. In enkele seconden worden de kaak- en rompspieren krachtig uitgerekt en stroomt er razendsnel een flinke teug lucht naar onze longen. Daarna ademen we snel terug uit. We geeuwen allemaal, inclusief ongeveer alle dieren met een ruggenwervel en kaak. We doen het spontaan en meermaals per dag, en we beginnen al te geeuwen in de baarmoeder.

Hoe eenvoudig en vanzelfsprekend geeuwen ook is, toch kan er nog altijd niemand met zekerheid verklaren waarom we geeuwen. Een populaire hypothese zegt dat we geeuwen om onze hersenen af te koelen. Hersenen werken minder goed als ze dreigen te oververhitten, en dus brengen we via een goede geeuw koelere lucht in ons hoofd om de hersenen te koelen. ‘Maar eigenlijk is er ontzettend weinig wetenschappelijk onderzoek om die hypothese te bevestigen’, zegt arts Chris Doelman van het Tergooi MC in Hilversum, Nederland. Doelman verzamelde studies over geeuwen, en kwam zo tot een andere mogelijke hypothese: ‘We geeuwen vaker wanneer we moe zijn. Op dat moment verslappen onze spieren, ook de spieren in de keel. Daardoor vernauwt de keelholte en waardoor de ademhaling minder efficiënt verloopt. Vergelijk het met ademen door een rietje. Mogelijk reageert het lichaam daarop door te geeuwen, om de keelholte zo terug te vergroten en de spieren wakker te houden.’