Chimpansees zijn toch niet zo altruïstisch

21 december 2016 door Eos-redactie

Chimpansees helpen elkaar niet als er voor henzelf niets inzit.

Het kan chimpansees weinig schelen of een soortgenoot door hun acties beter of slechter af is, meldt een internationaal team onderzoekers in Nature Communications. De dieren zijn volgens de wetenschappers veeleer ‘onverschillig’ dan altruïstisch.

De wetenschappers zetten telkens twee chimpansees in twee kooien naast elkaar. In de ene kooi bevond zich een doosje met gepelde pinda’s, in de andere een pin. In één scenario zorgde het verwijderen van de pin ervoor dat de buur de pinda’s uit het doosje kon halen. In een tweede zorgde dat er net voor dat het doosje vast kwam te zitten en het andere dier niet bij de pinda’s kon. In beide gevallen viel er voor de bediener van de pin zelf niets te winnen.

Aanvankelijk verwijderden de dieren de pin vaak, maar hun enthousiasme nam snel af naarmate ze doorkregen dat er voor henzelf niets in zat. Er was bovendien geen verschil tussen beide scenario’s: chimpansees die hun buur een lekker hapje konden bezorgen verwijderden de pin niet vaker dan dieren die hun buur de pinda’s konden ontzeggen.

Volgens de wetenschappers plaatst het onderzoek vraagtekens bij de theorie dat altruïsme een erg oude eigenschap is, die we samen met de chimpansees hebben geërfd van een gemeenschappelijke voorouder. Dat andere experimenten toch altruïstisch gedrag bij chimpansees konden aantonen, komt volgens de onderzoekers mogelijk doordat ze de dieren tot altruïstisch gedrag verleidden door de manier waarop ze waren opgezet.

Al wat je zegt…