Dolfijnen hebben olifantengeheugen

06 augustus 2013 door Eos-redactie

Dolfijnen herkennen oude maatjes twintig jaar later nog steeds.

Horen dolfijnen na 20 jaar de typische roep van een soortgenoot waarmee ze een aquarium hebben gedeeld, dan herkennen ze die nog steeds. Volgens de Amerikaanse onderzoekers heeft geen enkele andere diersoort dit al gepresteerd.

Eerder toonden wetenschappers aan dat elke dolfijn over een eigen karakteristieke roep beschikt, die dienst lijkt te doen als een soort naam. De Amerikaanse onderzoekers lieten 53 dolfijnen in zoo's en dolfinaria opgenomen geluiden horen van dieren die ze nog nooit hadden ontmoet. Wanneer ze hetzelfde deden met geluiden van dieren waarmee de dolfijnen ooit hadden samengeleefd, reageerden ze helemaal anders: ze gingen vaker rond de luidspreker zwemmen en riepen terug, terwijl de onbekende kreten hen nauwelijks leken te interesseren.

Eén dolfijn herkende de roep van een soortgenoot waarvan ze 20 jaar gescheiden was geweest.

Volgens de wetenschappers bevestigt dit nog maar eens dat dolfijnen net als mensen, olifanten en chimpansees tot een select kransje diersoorten met uitzonderlijke cognitieve vermogens behoren. Hoewel ook van olifanten bekend is dat ze zich soortgenoten lang kunnen herinneren, is daar nog geen soortgelijk onderzoek naar gedaan.

Waaraan de dieren hun goede geheugen te danken hebben, is nog niet duidelijk. Dolfijnen worden in het wild doorgaans 20 jaar oud, maar er zijn ook dieren van meer dan 45 jaar bekend. Gedurende hun leven scheuren ze zich soms af van een groep soortgenoten, om zich bij een andere groep te voegen. Een goed sociaal geheugen kan dan evolutionair voordelig zijn. Al is het volgens de onderzoekers ook mogelijk dat hun goede geheugen slecht een neveneffect van hun goed ontwikkelde brein is. (ddc)