Moderne leven lokt dieren in de val

14 juni 2013 door Eos-redactie

Alsof het vernielen van habitats en het veranderen van het klimaat nog niet voldoende was, sturen ook de talrijke menselijke nieuwigheden de natuur in de war.

Alsof het vernielen van habitats en het veranderen van het klimaat nog niet voldoende was, sturen ook de talrijke menselijke nieuwigheden de natuur in de war, zo blijkt uit een overzicht in Trends in Ecology & Evolution.

Soms doen we dat door dieren aan te trekken. Eendagsvliegen bijvoorbeeld strijken massaal neer op winkelramen omdat ze nog nooit zo’n mooi blinkende vijver hebben gezien, en verspillen zo hun luttele levensuren met het leggen van eitjes die nooit zullen uitkomen. Of vogels die zich in de buurt nestelen van een viskwekerij om dan te laat te ondervinden dat die dikke kweekvissen veel te groot zijn om hun jongen mee te voederen. En we verlichten onze tropische resorts soms zo fel dat jonge zeeschildpadden ze verwarren met het maanlicht dat hen gewoonlijk naar zee leidt.

Studies van de biodiversiteit moeten dus worden aangevuld met studies over het gedrag van bedreigde soorten. Ze kunnen ons leren hoe we zulke ‘evolutionaire vallen’ kunnen vermijden. Daarnaast is het oppassen geblazen met goedbedoelde ingrepen in natuurgebieden: zo werd een bedreigde woestijnhagedis na een herbebossingsproject plots het slachtoffer van roofvogels, en worden stekelroggen lui en agressief wanneer ze door ecotoeristen worden bijgevoederd. (tv)

In het zomernummer van Eos – verschijnt op 20 juni – lees je meer over evolutionaire vallen en de vraag in hoeverre dieren zich door evolutie kunnen aanpassen aan de snelle veranderingen die de mens veroorzaakt.