Plant vertoont complex gedrag

07 maart 2014 door Eos-redactie

De plant berberis kan zijn eigen zaadje afstoten om de strijd met een parasiet te winnen. Een vorm van complex gedrag, zeggen Duitse wetenschappers.

Fruitvliegen maken een opening in de bessen van de plant Berberis vulgaris om er hun eitjes in te leggen. Wanneer de larve uitkomt, eet het meestal alle zaadjes in de bes op. Elke bes van de plant heeft meestal twee zaadjes. Wanneer een larve op een zaadje parasiteert, kan de plant de groei van dat zaadje afbreken, waardoor de larve van honger sterft. Daarbij is het andere zaadje gered.

De onderzoekers verzamelden 2.000 bessen uit verschillende Duitse provincies. Wat bleek: de geïnfecteerde zaadjes worden niet altijd afgebroken. ‘Het hangt ervan af hoeveel zaadjes er in de bes zitten’, zegt Katrin Meyer van de Universiteit van Göttingen. Als de besmette bes twee zaadjes bevat, zal 75% van de planten het geïnfecteerde zaadje afstoten. Maar wanneer de besmette bes maar één zaadje heeft, zal maar 5% van de planten het afbreken.

‘Als de berberis een bes met maar één zaadje zou verwijderen, zou de hele bes verloren zijn. In plaats daarvan lijkt de plant te speculeren dat de larve in de bes gewoon zou kunnen sterven, wat altijd mogelijk is. Een kleine kans is beter dan helemaal geen kans’, legt Hans-Hermann Thulke van het Helmholtz Center for Environmental Research uit. De plant kan dus complexe beslissingen nemen. De studie werd gepubliceerd in American Naturalist. (bh)