Planten nemen meer koolstof op

31 maart 2015 door Eos-redactie

Wereldwijd nemen landplanten vier miljard ton meer koolstof op dan in 2003.

Wereldwijd nemen landplanten vier miljard ton meer koolstof op dan in 2003. Die toename is vooral te wijten aan herbebossing in China en aan spontane bosontwikkeling in savannegebieden in Afrika, Australië en Zuid-Amerika. Dat meldt een internationaal team onderzoekers in Nature Climate Change.

De wetenschappers maakten gebruik van een nieuwe methode om wereldwijd de vegetatie in kaart te brengen. ‘Met satellieten analyseerden we de radiogolven met microgolffrequentie die de aarde van nature uitzendt’, zegt Albert Van Dijk, verbonden aan de Australian National University en een van de hoofdauteurs van de studie. ‘Water in vegetatie absorbeert een deel van die straling. Op basis van wat er wordt geabsorbeerd kunnen we de biomassa en dus de hoeveelheid koolstof bepalen.’