Smaakpapillen beïnvloeden levensduur

20 mei 2014 door Eos-redactie

Amerikaanse wetenschappers zijn erachter gekomen dat smaakpapillen bij fruitvliegen een belangrijke rol spelen bij de levensduurte en een gezond leven.

De onderzoekers sloegen aan het experimenteren met het smaakvermogen van fruitvliegjes, en deden enkele opmerkelijke vaststellingen. Insecten die geen water meer konden smaken, leefden tot 43 procent langer dan hun soortgenoten waarbij die aanpassing niet gedaan was. Vermoedelijk voert het lichaam van de fruitvliegjes bepaalde fysiologische aanpassingen door, om het schijnbare watertekort te compenseren. Zo wordt er meer vet opgeslagen, dat het lichaam zelf omzet in water.

Daarnaast ontdekten de biologen dat bittere smaken de levensduur verkorten, terwijl zoete smaken juist het omgekeerde effect teweegbrengen en dus voor een langer leven zorgen. De resultaten van de experimenten zijn gepubliceerd in het vakblad PNAS.

‘Smaakpapillen doen meer dan we denken’, zegt professor Scott Pletcher (University of Michigan), die de studie leidde. ‘Het is bekend dat onze smaakpapillen ons weghouden van of juist aantrekken tot bepaalde voedingsstoffen, maar dat ze ook zulke grote effecten kunnen hebben op het lichaam, is nieuw.’