Genen voorspellen alcoholverslaving

20 mei 2014 door Eos-redactie

Een test op elf genen kan voorspellen of je het risico loopt op een alcoholverslaving.

Dat het risico om verslaafd te raken deels genetisch is bepaald, was al bekend. Nu weten we ook welke genen de boosdoeners zijn. Alexander Niculescu (Indiana University School of Medicine) en zijn collega’s spitten alle relevante studies uit, zowel bij mensen als bij dieren, en kwamen zo uit op 135 genen die mogelijk gelinkt zijn met alcoholisme.

Om dat resultaat te vernauwen, haalden ze er proefmuizen bij. Die waren genetisch zo gemodificeerd dat ze een model vormden voor alcoholisme bij mensen. Niculescu morrelde nog wat meer met hun genen, en kwam zo uit bij elf genen die het gedrag van de muizen, als het om alcohol ging, bepaalden. Daarbij onder meer het gen dat codeert voor alpha-synucleïne, een eiwit gelinkt met hersenplasticiteit dat de communicatie tussen onze hersencellen afremt. Van muizen naar mensen, dan. De onderzoekers voerden genetische tests uit bij drie groepen mensen, waar alcoholisten tussen zaten. Louter op basis van de elf genen slaagden ze erin om de alcoholisten te onderscheiden van de anderen.

Mogelijk kan een genetische test voorspellen wie een hoger risico loopt op een alcoholverslaving, nog voordat die zich manifesteert, oppert Niculescu in de paper in Translational Psychiatry. Zo kunnen risicopersonen vooraf worden aangemaand hun levensstijl te veranderen. En mogelijk opent de studie ook nieuwe perspectieven voor de behandeling van alcoholisme. (lg)