Gezichtsreconstructie op basis van DNA komt dichterbij

Een gezicht voorspellen op basis van DNA kunnen we nog niet. Leuvense onderzoekers komen dankzij de identificatie van vijftien genen nu wel een stap dichterbij.

Het is nog niet mogelijk om op basis van genetische informatie een 3D-beeld van een gezicht te maken. Die genetische informatie ontcijferen is nochtans zeer nuttig voor forensische wetenschappers, chirurgen en archeologen. Dokters zouden DNA kunnen gebruiken bij schedel- en gelaatsherstellende chirurgie. Forensisch onderzoekers zouden op basis van DNA aangetroffen bij een misdaad een beeld van de dader kunnen schetsen. En historici zouden gelaatskenmerken kunnen reconstrueren met DNA uit lang vervlogen tijden.

Peter Claes (KU Leuven) ontwikkelt een techniek om gezichten te ‘voorspellen’ op basis van genetisch materiaal. In 2015 vertelde hij er al over in Eos. Zijn methode groeit inmiddels uit tot een volwaardige techniek voor forensisch onderzoekers. Anders dan twee jaar geleden bekijkt de methode nu het volledige DNA. ‘In het verleden bekeken we afzonderlijke kandidaatgenen om deze vervolgens te linken aan een kenmerk, zoals de afstand tussen de ogen of de breedte van de mond. Tegenwoordig kijken we naar het gehele genoom,’ vertelt Claes. ‘Dat is een uitdaging, aangezien we nu veel meer data hebben. Maar op deze manier kunnen we een robuust systeem ontwikkelen waar bepaalde zones in het gezicht direct gelinkt worden aan een specifieke locatie in het DNA.’