Supergen houdt kraaiensoorten uiteen

19 juni 2014 door Eos-redactie

Slechts enkele genen zijn verantwoordelijk voor het zichtbare onderscheid tussen twee kraaiensoorten.

Hoewel de zwarte kraai en de bonte kraai regelmatig met elkaar kruisen, behouden beide soorten hun specifieke pluimenkleur: de eerste zwart en de tweede grijs. Het nageslacht van een gemengd koppel zwarte kraai / bonte kraai is daardoor uiterlijk of een bonte kraai, of een zwarte kraai, nooit een mengvorm. Een nieuwe studie toont nu aan dat slechts enkele genen – amper 0,28 procent van het complete kraaiengenoom – verantwoordelijk zijn voor het kleurverschil en dus ook voor het zichtbare onderscheid tussen beide soorten.

Onderzoekers van de Universiteit van Uppsala (Zweden) vergeleken de genomen van zestig kraaien, zowel van de zwarte als de bonte soort. Het DNA-segment dat beide soorten uit elkaar houdt is amper 1,95 megabasen lang en verantwoordelijk voor pigmentkleur, zicht en hormoonbalans. Als beide soorten met elkaar paren, bepaalt de activiteit van dat segment tot welke soort het nageslacht behoort. Als de genen minder actief zijn, wordt de vogel een bonte kraai, een actiever gen levert een zwarte kraai op. Het onderzoek is gepubliceerd in Science. (kv)