Superlaser kraakt diamant

16 juli 2014 door Eos-redactie

Met hun experiment hopen wetenschappers te ontdekken hoe materie zich gedraagt in het binnenste van reuzenplaneten.

Diamant is het minst samendrukbare materiaal op aarde. Toch zijn Amerikaanse onderzoekers erin geslaagd om een diamant samen te persen onder een druk die miljoenen keren zwaarder is dan in onze atmosfeer. Zo hopen ze te ontdekken hoe materie zich gedraagt in het binnenste van reuzenplaneten.

Tot zover geweten, komt er in de natuur geen materiaal voor dat harder is dan diamant, dat ontstaat door samenpersing van koolstof. Toch slaagden wetenschappers van het Lawrence Livermore National Laboratory erin om diamant onder een druk te zetten van vijftig miljoen keer de atmosfeerdruk. Dat komt grosso modo overeen met de druk in het binnenste van Saturnus, de op een na grootste planeet van ons zonnestelsel.

Laserstralen

De onderzoekers slaagden in hun opzet door een minuscuul diamantmonster te beschieten met 176 laserstralen. Die zorgen voor een enorme drukgolf binnenin het diamant. Zo willen ze nagaan hoe dergelijke materie reageert op extreme omstandigheden, die ooit aan de basis lagen van de sterren en planeten in het universum.

De lasermachine is, zo beweren de onderzoekers, ‘s werelds grootste in zijn soort. Het gevaarte is tien meter lang, maar kan laserstralen afschieten met een precisie van minder dan een millimeter. (adw)