‘Verwoestende aardbeving in Haïti niet op conventionele wijze ontstaan’

27 mei 2014 door Eos-redactie

Normaal ontstaan aardbevingen doordat aardplaten dieper in de aarde zakken, maar in 2010 in Haïti gebeurde wat anders. Een aardplaat bewoog zijdelings tegen de plaat onder Haïti aan, en daardoor ging de aarde beven. Dat hebben geologen van de Universiteit Utrecht (UU) ontdekt.

De beving met een kracht 7 op de schaal van Richter decimeerde begin 2010 de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince. Meer dan 250.000 mensen overleefden de ramp niet en talloze Haïtianen raakten dakloos. De gevolgen waren veel ernstiger dan werd verwacht op basis van de kracht van de aardbeving. Geologen konden destijds niet verklaren hoe dat kwam.

Aardwetenschapper Rob Govers van de UU denkt nu de verklaring te hebben gevonden. ‘Het is voor het eerst dat we zien dat een aardbeving wordt veroorzaakt door een opzij schuivende, in plaats van een neerwaarts buigende plaat. De geometrie die je hier ziet, is vrij uniek op aarde. Maar we zijn nu aan het zoeken of we dit verschijnsel ook op andere plekken kunnen vinden en dus op die manier andere zware aardbevingen kunnen voorspellen.’

Geologen hebben alweer een nieuwe zware aardschok in Haïti voorspeld. ‘Maar wanneer dat precies zal zijn, kunnen we helaas niet zeggen. We weten dat er 70 procent kans is dat Haïti binnen nu en 40 jaar te maken krijgt met een aardbeving. Daar heb je net niets aan’, verzucht Govers.

Met deze nieuwe ontdekking hopen de Utrechtse geologen dat ze in de toekomst aardbevingen preciezer kunnen zien aankomen. ‘Wil je aardbevingen beter voorspellen, dan moet je dit soort krachten kennen en doorgronden’, aldus Govers. Hij publiceert binnenkort een artikel over zijn bevindingen in het wetenschappelijke tijdschrift Tectonics. (anp)