Slechte buurt, slechte gezondheid

23 juni 2015 door Eos-redactie

In een kansarme omgeving wonen, zorgt ervoor dat je meer dan een decennium ouder bent dan mensen die uit een aangename buurt afkomstig zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Pittsburgh (VS).

Wetenschappers uit Amsterdam werkten mee aan het project en onderzochten daarvoor bijna 3.000 Nederlanders. De kwaliteit van hun woonomgeving werd bepaald op basis van een aantal kenmerken, zoals geluidsoverlast en angst voor criminaliteit.

Daarnaast wilden de onderzoekers nagaan of de omgeving op celniveau een impact had op de gezondheid. De focus lag daarom op telomeren, de stukjes DNA aan de uiteinden van chromosomen. Telkens als een cel splitst, wordt ze een beetje korter, omdat ze niet volledig gekopieerd wordt. Wetenschappers gaan ervan uit dat mensen verouderen als de telomeren te kort worden om het DNA te kopiëren en de celdeling normaal te laten verlopen. Telomeren worden sneller korter door blootstelling aan biologische of psychologische stressfactoren, zoals kanker, angst of depressie.

De telomeren bleken beduidend korter te zijn bij mensen die aangaven in een onaangename buurt te wonen. Het kwam neer op een chronologisch verschil van twaalf jaar. Mensen die in een omgeving leven met een hoge hoeveelheid aan criminaliteit, lawaai en vandalisme, zijn dus biologisch gezien ouder. Het is mogelijk dat hun cellen chronisch geactiveerd zijn door de psychologische en fysiologische stress die ze ondervinden door in een omgeving te wonen die is achtergesteld op socio-economisch, emotioneel en politiek vlak. (ks)