Vlieg heeft uniek wintervet

30 april 2014 door Eos-redactie

Een Amerikaanse vliegensoort houdt zich ‘s winters warm met een unieke caloriearme vetsoort.

Ook insecten houden een winterslaap. De larven van de Eurosta solidaginis, een Noord-Amerikaanse boorvlieg die leeft op de plant guldenroede, maken 's winters een weefsel aan dat hen beschermt tegen de barre vrieskou. Onderzoekers van de Canadese University of British Columbia namen die vetten of lipiden van de boorvlieg onder de loep, en ontdekten dat een van die vetten een onbekende soort is: geacetyleerd triacylglycerol. Het smeltpunt van die vetverbinding ligt veel lager dan bij andere lipiden, waardoor ze zeer isolerend werkt. De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het vakblad The Journal of Experimental Biology.

Het geacetyleerd triacylglycerol heeft een lagere energiedichtheid dan andere triacylglycerol-vetten, die bij de meeste dieren voorkomen. Ze bevat dan ook minder calorieën dan andere vetten. De onderzoekers kijken daarom al ver in de toekomst: ze hopen om het vet op termijn in voedingswaren te kunnen gebruiken, om zo obesitas tegen te gaan. Allereerst proberen de wetenschappers te achterhalen hoe de vlieg erin slaagt om haar gewone vetzuren om te zetten in geacetyleerde lipiden. Aanvankelijk dachten ze dat de guldenroede, de plant waaraan de vlieg vastkleeft, daarvoor zorgde, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Kennelijk zorgt de vlieg zélf voor die bijzondere omzetting. (adw)