IJsje smelt (bijna) niet dankzij kleefeiwit

31 augustus 2015 door Eos-redactie

Wetenschappers ontdekten dat een bepaald natuurlijk eiwit het smeltproces van roomijs vertraagt.

‘Snel likken, of het smelt!’ Bezorgde mama’s en papa’s manen hun ijsjes etende kroost steevast aan om haastig te likken, want bij 25 graden Celsius wordt roomijs al te gauw vloeibaar. Schotse wetenschappers beweren een oplossing te hebben gevonden voor dit first world problem. Ze hebben een natuurlijk eiwit ontdekt dat het smeltproces van ijs sterk vertraagt. Concreet houdt dat proteïne lucht, vet en water in het ijs samen.

Dat zou meteen ook betekenen dat er zich minder waterige ijskristallen vormen rond het bevroren ijs, én dat het ijs minder vet hoeft te zijn, aldus de onderzoekers in een persbericht. Ook zou er tijdens het transport van ijs minder energie verloren gaan aan koeling, aangezien het ijs toch langer hard blijft.

Het eiwit, BslA (‘biofilm surface level A’) geheten, komt onder andere voor in natto, een Japans ontbijtgerecht dat bestaat uit sojabonen en de bacterie Bacillus subtilis. Natto heeft niet toevallig een kleverige textuur. De wetenschappers schatten dat het bijzondere roomijs over maximaal vijf jaar in de winkelrekken kan liggen. (adw)