Oudste ‘multifunctionele paleis’ in Mexico ontdekt

30 maart 2017 door SST

In de Vallei van Oaxaca zijn archeologen de resten aan het blootleggen van een paleis/regeringszetel/woonblok van vóór onze jaartelling.

Amerikaanse archeologen zijn al een tijdje aan het werk op de site van El Palenque, in het zuiden van Mexico, waar vroeger een nog onbekend precolumbiaanse volk moet hebben geleefd. De eerste opgegraven restanten tonen dat het volk er een strikt hiërarchisch samenlevingsmodel op nahield. Centraal op de site stond immers een groot paleizencomplex dat in één keer was gebouwd en waarin elementen te herkennen zijn van latere bouwwerken in Midden-Amerika – zoals de tempels en paleizen van de Maya’s en de Azteken.

Credit: Elsa M. Redmond & Charles Spencer
Het gaat om het oudste complex in Midden-Amerika waarin verschillende functies werden gecombineerd

Op basis van het grondplan van het paleizencomplex, dat bijna drieduizend vierkante meter groot is, concluderen de onderzoekers dat de gebouwen niet alleen dienden om de koning (of een andere heerser) te huisvesten, maar ook om onderdak te geven aan verschillende regerings- en overheidsdiensten, en zelfs aan gewone gezinnen.

Het multifunctionele paleis toont aan dat El Palenque tussen de derde en de eerste eeuw vóór Christus een sterk gecentraliseerde en hiërarchische maatschappij was. Volgens de wetenschappers gaat het om (voorlopig) het oudste complex in Midden-Amerika waarin die verschillende functies werden gecombineerd.

Charles Spencer, American Museum of Natural History, New York, VS in PNAS