Mooie wetenschap

De Wellcome Image Awards bekronen elk jaar de mooiste wetenschappelijke beelden. Wij selecteerden een top vijf.

Placenta-regenboog

Het kleurenpalet in deze foto wijst op verschillen in de ontwikkeling van de placenta in muizen. De verschillen zijn het gevolg van een manipulatie van het immuunsysteem van de moeder. De muizenmoeders zijn gekweekt met een genetisch verschillend immuunsysteem. Elke kleur verklikt een eiwit. Blauw toont de werking van de celkern, waar DNA wordt bewaard, bloedvaten zijn rood en trofoblasten, die zorgen voor de innesteling van het embryo in de baarmoeder, zijn groen. Het Britse onderzoek achter de foto bestudeert complicaties tijdens zwangerschappen.

Clip-lens

Deze lens wordt gebruikt om bijziendheid en cataract te verhelpen. De lens is gemaakt uit siliconen of acryl, en wordt aan de iris bevestigd met behulp van clips langs elke kant.

Baby inktvis

Deze baby-inktvis komt voor rond Hawaii. Het geheimzinnige beestje komt vooral ’s nachts tevoorschijn om zich aan garnalen tegoed te doen. Opmerkelijk is de symbiose die de inktvis aangaat met lichtgevende bacteriën. De bacteriën zitten in een kleine inktzak, zo kan de inktvis het licht regelen dat roofdieren onder hem zien. Het lichtgevend vlekje op zijn lichaam lijkt op de maan of sterren, waardoor roofdieren in de war raken en hem negeren.

Doorgelichte duif

De bloedvaten van deze duif werden met behulp van een nieuwe contrastvloeistof zichtbaar gemaakt. De foto bestaat uit verschillende scans die werden samengevoegd.

Human-on-a-chip

Het roze middelpunt van de foto is een stamcel. De  groene draden die eruit vertrekken zijn zenuwvezels. De wetenschappers die dit beeld maakten, bestuderen hoe een stamcel en een synthetische gel samenwerken. Het einddoel is een ‘Human-on-a-chip’, een project waarbij kleine organen op een chip groeien. Met zo'n chip kunnen medicijnen sneller en beter getest worden.