Brein selecteert enkel "meest getalenteerde" hersencellen

15 november 2017 door MV

Hoe leren de hersenen nieuwe vaardigheden aan, zonder te groeien? Neurowetenschappers vragen het zich al decennia af. Duitse en Zweedse onderzoekers hebben nu een nieuwe theorie.

‘Bij het begin van elk leerproces, groeit het hersenvolume een beetje. Daarna neemt het weer af, tot ongeveer het oorspronkelijk volume. Dat lijkt voor het brein de beste manier om de mogelijkheden te verkennen. Het test welke cellen de informatie het best opslaan of overbrengen. De meest efficiënte behoudt het, de andere krijgen een nieuwe functie of worden vernietigd’, legt onderzoeksleider Elisabeth Wenger uit. Wenger is neuropsycholoog aan het Max Planck Institute for Human Development in Berlijn.

Dierproeven

Bewijs voor hun theorie, vinden de wetenschappers in experiment waarbij rechtshandige mensen leerden schrijven en tekenen met hun linkerhand. Na een maand was het hersenvolume van de proefpersonen toegenomen, maar later nam het opnieuw af. Hun vaardigheid met de linkerhand vergrootte wel. De hersenen hoefden dus niet te blijven groeien, om meer te kunnen.

Hetzelfde effect blijkt uit tal van experimenten met dieren. ‘We zijn niet de eersten die met dit idee komen, maar het fenomeen was vooral bekend van dierenproeven’, zegt Wegner.