Astronomen ontdekken eerste interstellaire komeet

26 oktober 2017 door EE

Op 18 oktober jl. hebben astronomen een komeet ontdekt die rechtstreeks uit de interstellaire ruimte lijkt te komen.

De komeet volgt namelijk een hyperbolische baan die hem niet aan de zon bindt. De eerste onderzoeksresultaten wijzen erop dat hij is ontsnapt uit de greep van een andere ster, zo meldt de website van het tijdschrift Sky & Telescope.

In de loop van de eeuwen hebben astronomen bijna vierduizend kometen ontdekt. Die kwamen echter stuk voor stuk uit het buitengebied van ons eigen zonnestelsel. Als uit vervolgwaarnemingen van de recent ontdekte komeet C/2017 U1 (PANSTARRS) blijkt dat deze inderdaad een hyperbolische baan volgt, dan zou dit het eerste zekere geval van een interstellaire komeet zijn.

De kleine komeet is op 9 september onopgemerkt op een afstand van minder dan 38 miljoen kilometer langs de zon gevlogen – ruim een maand voordat hij met de PanSTARRS 1 telescoop op Hawaï werd ontdekt. Hij is nu weer op weg naar de interstellaire ruimte. Van welke ster de komeet afkomstig zou kunnen zijn, is nog onduidelijk.