Atoomklokken jagen op donkere materie

Extreem nauwkeurige atoomklokken uit drie continenten gaan op zoek naar donkere materie.

De meeste materie in het universum is nog niet gevonden. Het lijkt zwaartekracht uit te oefenen op andere objecten, maar zendt geen licht uit. Een van de theorieën stelt dat deze donkere materie eigenlijk een artefact is van inconsistenties die zich vormden toen het vroege universum afkoelde. Als de aarde door een van deze ‘topologische defecten’ zou passeren, dan zou de kracht van de interacties tussen elementair geladen deeltjes kort veranderen. Dat zou tijdelijk de innerlijke werking van extreem nauwkeurige atoomklokken verstoren, en wetenschappers in staat stellen het defect te detecteren.

Om een netwerk van atoomklokken te creëren, combineerden Michal Zawanda en zijn collega’s van de Nicolaus Copernicus Universiteit in het Poolse Torun data van vier atoomklokken in de Verenigde Staten, Europa en Japan. Verwacht werd dat een topologisch defect duidelijk zou worden als een verandering in de frequenties van de lasers en atomen die de klokken gebruiken om de tijd te meten, waarbij elke klok een andere verandering zou laten zien. Bij tests was deze opstelling twee grootteordes gevoeliger voor dergelijke veranderingen dan netwerken van GPS-satellieten.

Volgens de auteurs zou een groter netwerk het mogelijk maken om de topologische defect theorie en andere donkere materie kandidaten te testen.