100 miljard beelden per seconde

03 december 2014 door Eos-redactie

Een nieuwe fotografiemethode zou in het lab tot 100 miljard beelden per seconde kieken. Daarmee kunnen wetenschappers moeilijk te observeren fenomenen in beeld brengen.

Het is al langer mogelijk om beelden te maken tot op minder dan een miljardste van een seconde. Dat gebeurt met zogeheten streakcamera’s. Maar die resultaten zijn in wezen eendimensionaal. Daarom gingen enkele Amerikaanse onderzoekers op zoek naar een manier om tweedimensionale ultrasnelle beelden te maken.

Ze combineerden de streakcamera, die gebruik maakt van de lichtintensiteit van een object in de tijd, met een geavanceerde computertechniek. Die laatste zet de eendimensionale resultaten om in twee dimensies. Zo bekwamen ze beelden die tot op enkele tientallen picoseconden (één biljoenste van een seconde) precies waren.

Om hun techniek uit te testen, maakten de onderzoekers beelden van laserpulsen, fotonen en golffronten die zich sneller dan het licht voortbewegen. (adw)