Kubusvormige robotjes buitelen over elkaar

09 oktober 2013 door Eos-redactie

Wetenschapper van het MIT hebben een nieuwe soort robotjes ontwikkeld die zichzelf samenstellen.

Wetenschapper van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben een nieuwe soort robotjes ontwikkeld die zichzelf samenstellen. De kubusvormige robotjes kunnen samen grotere structuren vormen.

Na twee jaar onderzoek zijn wetenschappers van het MIT erin geslaagd een nieuwe soort zichzelf samenstellende robotjes te ontwikkelen. De zogenaamde M-blocks zijn kleine kubussen die over de grond kunnen rollen, springen en zich aan andere M-blocks kunnen vasthechten om een groter geheel te vormen.

De M-blocks bewegen zich voort dankzij een intern vliegwiel dat aan 20.000 toeren per minuut kan draaien. Als het wiel afgeremd wordt, zet het zijn impulsmoment over op de kubus waardoor die beweegt. Om de kubussen goed vast te hechten aan elkaar, zitten op elk oppervlak acht magneetjes. Op elke rand zitten magneetjes die kunnen draaien, zodat elk M-block rond andere M-blocks kan klimmen.

Als een M-block loskomt, kan hij op eigen kracht zijn weg terugvinden naar de groep. Ook kunnen de kubussen in groepen samenwerken. De bedoeling is om een zichzelf samenstellend systeem te creëren waarbij een onderzoeker kan vragen een bepaalde vorm te construeren, een ladder bijvoorbeeld. Zo zouden de kubusvormige robotjes een tijdelijke constructie kunnen vormen om een kapotte brug of gebouw te repareren. (mg)