Bevriezen van ‘hongerzenuw’ helpt afvallen bij obesitas

21 maart 2018 door AV

Het bevriezen van de zenuw die hongersignalen van de maag naar het brein stuurt, helpt mensen met obesitas afvallen.

Wetenschappers van de Emory University School of Medicine testten de behandeling op de eerste patiënten met obesitas. Daaruit bleek dat deze methode de deelnemers hielp afvallen op een veilige manier.

In deze studie deden tien mensen mee met een BMI tussen de 30 en 37. De deelnemers kregen een naald door de rug met argongas. Dat gas bevriest de posterior vagal trunk zenuw. Deze zenuw is een onderdeel van verschillende mechanismen die de hersenen laten weten dat de maag leeg is.

De patiënten werden tot 90 dagen na de ingreep gevolgd. Alle tien gaven ze aan minder eetlust te hebben. Ook verloren zij gemiddeld 3,6 procent van hun initiële gewicht. Verder traden er geen complicaties en bijwerkingen op.

Afvallen door minder te eten is lastig, blijkt uit onderzoek. Want als je maag leeg is krijg je honger, en dat is moeilijk te negeren. Die biologische reactie willen de wetenschappers niet uitschakelen, maar wel verminderen om het niet-eten makkelijker te maken.  Het is geen vervanging voor andere pogingen om af te vallen maar het moet eraan bijdragen, waarschuwen de wetenschappers.

Omdat deze studie enkel tien patiënten telde, zijn de wetenschappers nu op zoek naar meer deelnemers voor een tweede grotere studie. Ook willen de onderzoekers testen hoelang de bevroren zenuw voor minder eetlust blijft zorgen.

Het onderzoek werd gepresenteerd op de Society of Interventional Radiology's 2018 Annual Scientific Meeting