Het destructieve pad van rook

18 januari 2012 door Eos-redactie
Tabaksrook heeft een invloed op hoe genen zich gedragen.

Tot nu toe waren wetenschappers ervan overtuigd dat longemfyseem – een chronische aandoening waarbij longblaasjes onherroepelijk verloren gaan – te wijten was aan de langdurige blootstelling van die longblaasjes aan tabaksrook. Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat het verhaal ingewikkelder is dan dat.

Wie tabaksrook volgt van aan de sigaret tot in de longen, krijgt volgens hen het gevoel rond te lopen op de plaats van de misdaad. In alle weefsels die je op de weg die rook aflegt tegenkomt, zijn er sporen van schade die ontstekingen veroorzaken. En die spelen op hun beurt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de aandoening.

Gedurende meer dan vier jaar stelden de onderzoekers muizen bloot aan tabaksrook en namen ze verschillende soorten cellen langsheen het ademhalingsstelsel onder de loep. Ze stelden vast dat bepaalde antigeen presenterende cellen – cellen die antigenen presenteren om het immuunsysteem te activeren – een cruciale rol speelden in de ontwikkeling van longemfyseem. Want haalden ze deze cellen bij de muisjes weg, dan bleef de ziekte langer uit. En brachten ze deze cellen in bij andere muizen die nog nooit tabaksrook hadden gezien, dan ontwikkelden zij wel longemfyseem.

Volgens de onderzoekers brengt tabaksrook bepaalde genen tot expressie en activeert ze delen van het immuunsysteem, waardoor ontstekingen ontstaan die een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van longemfyseem. (ev)