Hoe boerderijlucht beschermt tegen allergie

03 september 2015 door Eos-redactie

Verschillende studies laten zien dat kinderen die opgroeien op een veeboerderij minder last hebben van allergieën en astma. Gentse wetenschappers hebben het mechanisme achter dat beschermende effect ontdekt.

Verschillende studies laten zien dat kinderen die opgroeien op een veeboerderij minder last hebben van allergieën en astma. Wetenschappers van de Universiteit Gent en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) melden in Science dat ze het mechanisme achter dat beschermende effect hebben ontdekt.

De wetenschappers stelden muizen twee weken lang bloot aan boerderijlucht rijk aan endotoxine, een bestanddeel van de celwand van bepaalde bacteriën. Vervolgens lieten ze de muizen huisstofmijten inademen, die bij mensen vaak allergische reacties veroorzaken. De muizen die eerst de boederijlucht hadden ingeademd, vertoonden geen allergische reacties. Bij muizen uit de controlegroep, die niet waren blootgesteld aan boederijlucht, was dat wel het geval.

Allergieën en astma zijn een reactie op allergenen zoals huistofmijt en pollen, die het immuunsysteem prikkelen en ontstekingsreacties in de luchtwegen veroorzaken. Het endotoxine in de boerderijlucht lijkt ervoor te zorgen dat de cellen in de wand van de luchtwegen minder stoffen stoffen produceren die ontsteking bevorderen. ‘Dat de muizen volledig beschermd waren tegen huisstofmijtallergie, toont aan dat de boerderijstof echt beschermt, tegen astma en allergieën’, zegt immunoloog Bart Lambrecht.

De wetenschappers ontdekten verder dat de aanwezigheid van een specifiek enzym – A20 – essentieel is bij het beschermend effect. Dat bleek ook toen de onderzoekers longweefsel van astmapatiënten met dat van gezonde proefpersonen vergeleken: de gezonde longcellen vertoonden na blootstelling aan endotoxine minder ontstekingsreacties en hogere gehaltes van het enzym.

‘In eerder onderzoek bij 2000 kinderen die opgroeien op een boerderij stelden we bovendien vast dat de kinderen die desondanks nog steeds allergieën ontwikkelen een variant van het A20-gen hebben waardoor het enzym niet goed functioneert’, zegt Lambrecht. ‘Nu we beter weten hoe boerderijstof beschermt kunnen we ook vaccins proberen maken die dit effect nabootsen’