Kanker op te sporen in bloeddruppel

02 november 2015 door Eos-redactie

Onderzoekers van het Cancer Center Amsterdam (VUmc) ontdekten dat bloedplaatjes bij kankerpatiënten RNA – dat zijn kopieën van delen van het DNA – van een tumor bevatten.

Over vijf jaar kunnen artsen al heel vroeg in een druppeltje bloed nagaan of je kanker hebt of niet. Onderzoekers van het Cancer Center Amsterdam (VUmc) zijn op goede weg. Ze ontdekten dat bloedplaatjes niet alleen zorgen voor de stolling van het bloed, maar bij kankerpatiënten ook RNA – dat zijn kopieën van delen van het DNA – van de tumor bevatten. Deze unieke RNA-patronen maken het mogelijk om gezonde individuen te onderscheiden van kankerpatiënten met een zekerheid van 96%.

Daarnaast blijkt het ook mogelijk het RNA-profiel in bloedplaatjes van kankerpatiënten te koppelen aan het orgaan waar de tumor is ontstaan en kan het profiel helpen bepalen welk type therapie het beste is, omdat die afhankelijk is van de mutaties in het DNA van de tumor.

Onderzoeker prof. dr. Tom Würdinger verwacht binnen vijf jaar een snel toepasbare bloedtest beschikbaar te hebben. De nieuw ontwikkelde techniek is al getest op de meest voorkomende tumortypes. Bovendien wordt in Amsterdam het CCA Liquid Biopsy Center ingericht dat bloed van duizenden patiënten met kanker gaat verzamelen voor verdere testontwikkeling. (ev)