Koninginnegelei verlengt het leven

01 december 2014 door Eos-redactie

Royalactine in koninginnegelei verlengt niet alleen het leven van bijenkoninginnen, maar ook van rondwormen.

Koninginnengelei is het mengsel waarmee honingbijen hun larven voeden. De larve die zal opgroeien tot toekomstige koningin krijgt veel meer dan de andere larven. Ook tijdens haar volledige leven krijgt koningin - in tegenstelling tot de andere bijen - koninginnegelei te eten. Vermoedelijk leeft een koningin dankzij het mengsel van water, eiwit, suiker, vet en verscheidene vitamines, mineralen en hormonen veel langer, ongeveer 5 jaar, dan een werkbij, die het enkele maanden volhoudt.

Onderzoekers wisten eerder al te achterhalen welk eiwit in koninginnegelei precies verantwoordelijk is voor de koninginnevorming: ze noemden het in 2011 royalactine. Maar of royalactine ook verantwoordelijk is voor de lange levensduur van koninginnen – die meer dan 2 jaar oud kunnen worden, terwijl werksters maar enkele weken leven – was tot nu toe onduidelijk.

Toen recent werd aangetoond dat royalactine ook de fruitvlieg Drosophila melanogaster langer deed leven, besloot Wouter De Haes uit te zoeken of het eiwit ook in andere organismen dan insecten de levensduur zou kunnen verlengen. Hij gaf het aan de rondworm Caenorhabditis elegans en stelde vast dat ook die 20 à 30 procent langer bleef leven. Bovendien bleef het wormpje veel beweeglijker op hoge leeftijd, wat bewijst dat het beestje niet alleen ouder werd, maar ook langer gezond bleef. De Haes ontdekte verder dat zowel de epidermale groeifactor LIN-3 als zijn receptor LET-23 in dat proces een cruciale rol spelen. (ev)

Wouter De Haes is kandidaat voor de Eos Pipet.