Podcast

Leest een dokter straks in mijn DNA of en wanneer ik kanker krijg of dement word?

Hoe lezen wetenschappers DNA? Hoe leggen ze verbanden tussen genen en aandoeningen? Welke verbanden zijn al bekend? En kunnen we straks kwalijke genen corrigeren? Ik vraag het aan bio-informaticus Stein Aerts van het VIB en de KU Leuven.

Het eerste menselijke genoom werd ontrafeld in 2001. Sindsdien oogsten wetenschappers er nog elke dag nieuwe informatie uit. Bepaalde genetische aandoeningen kunnen zo steeds beter begrepen en behandeld worden. De dromen en beloften zijn groot: misschien kunnen dokters binnenkort heel nauwkeurig ons risico op bepaalde aandoeningen voorspellen (en behandelen). En als we onze genen echt goed begrijpen, kunnen we ze misschien zelfs aanpassen om bepaalde aandoeningen uit te schakelen.

Waar staat de genetica vandaag? En hoe doe je dat eigenlijk, een genoom lezen? Ik sprak erover met bio-informaticus Stein Aerts, die aan de KU Leuven en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie de geheimen van het menselijk genoom verder ontrafelt. Meerdere van zijn onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in vakbladen zoals Nature en Cell.

Je kan dit gesprek ook beluisteren via Spotify. Zoek op 'Eos Wetenschap - Vraag het aan'.

In de podcast "Vraag het Aan" beantwoordt een wetenschapper een vraag uit de Vlaamse Wetenschapsagenda. Heb je zelf een vraag? Bezorg ze ons dan via mail of sociale media.

Beluister Vraag het Aan ook via: