Is lichaamsbeweging goed voor onze darmflora?

20 juni 2014 door Eos-redactie

Topsporters hebben een andere, gezondere darmflora dan minder actieve mensen. Mogelijk stimuleert voldoende beweging gunstige bacteriën om de darmen te koloniseren.

Het microscopisch kleine leven in en op ons lichaam, ons zogenaamde “microbioom”, is al enkele jaren een populair studie-onderwerp in de wetenschap. Steeds meer onderzoek suggereert immers een link tussen onze “persoonlijke” bacteriën en onze gezondheid. Vooral de darmflora wordt uitgebreid bestudeerd. Zo vonden wetenschappers al een link tussen onze darmbacteriën en onder andere obesitas, de ziekte van Crohn, het prikkelbare darmsyndroom en zelfs astma of eczeem. Hoe iemand aan een bepaalde samenstelling van zijn of haar microbioom komt, hebben wetenschappers nog niet helemaal uitgedokterd. Een deel van de bacteriën kregen we tijdens de geboorte mee van onze moeder, maar ook onze leefomstandigheden (onder andere hygiëne en voeding) bepalen welke organismen ons lichaam koloniseren.

Ierse wetenschappers van de University College Cork onderzochten nu voor het eerst ook uitgebreid de mogelijke link tussen lichaamsbeweging en het microbioom. Daarvoor vergeleken ze de darmflora van veertig professionele rugbyspelers (allen lid van de Ierse nationale ploeg) met die van minder actieve en sedentaire mannen van dezelfde leeftijd en met dezelfde lichaamseigenschappen (rugbyspelers zijn vaak stevige mannen).

Het microbioom van de rugbyspelers bleek veel gevarieerder en gezonder te zijn dan dat van de ‘gewone’ mannen. De topsporters hadden bovendien een grote hoeveelheid van de Akkermansiaceae-bacterie in hun darmen, een bacterie die in voorgaande studies gelinkt is aan een verminderd risico op obesitas en darmontstekingen.

Hoewel dit onderzoek een verband suggereert, is het voorbarig om te stellen dat sporten goed is voor onze darmflora. Het onderzoek toont volgens de wetenschappers enkel aan dat lichaamsbeweging een gunstig effect 'kan hebben'. De topsporters hebben immers een ander eetpatroon dan de minder actieve mannen, ze eten meer en eiwitrijker, en het effect van dat dieet kan je niet uit de resultaten filteren. De onderzoekers gaan daarom in een vervolgonderzoek het effect van lichaamsbeweging op het microbioom onderzoeken bij ‘gewone’ mannen en vrouwen die meer of minder bewegen. (kv)