Loopvermogen verlamde muis significant hersteld

Onderzoekers hebben bij muizen aangetoond dat het doelgericht laten teruggroeien van de uitlopers van neuronen naar hun natuurlijke doelgebieden leidde tot herstel van het loopvermogen, terwijl ze willekeurig laten teruggroeien niet effectief was.

In 2018 publiceerde een team van wetenschappers een methode om de axonen van knaagdieren met ruggenmergletsel te laten teruggroeien of regenereren. Axonen zijn kleine uitlopers die neuronen met elkaar verbinden en hen toelaten om met elkaar te communiceren. De nieuwe methode leidde tot succesvolle regeneratie van axonen, maar het herstel van de motorische functies van de knaagdieren bleef een uitdaging.

Daarom onderzocht het team in deze nieuwe studie of axonen laten teruggroeien naar hun natuurlijke doelgebieden zou kunnen leiden tot meer functioneel herstel. Ze identificeerden daarvoor eerst welke groepen van neuronen voor verbeteringen in loopvermogen na een gedeeltelijke dwarslaesie zorgden. Ze ontdekten vervolgens dat de axonen van deze neuronen willekeurig laten teruggroeien geen invloed had op functioneel herstel. Maar toen ze chemische signalen gebruikten om de axonen te leiden naar hun natuurlijk doelgebied in het ruggenmerg, bleek dit wel te zorgen voor significante verbeteringen in het loopvermogen van muizen met een volledige dwarslaesie.

De onderzoekers denken dat hun techniek veelbelovend is om de neurologische functies van grote dieren en mensen te herstellen. Ze erkennen wel dat doelgerichte regeneratie van axonen bij ons complexer zal zijn dan bij knaagdieren vanwege de langere afstanden.

Bron: University of California, Los Angeles, Verenigde Staten