Moedermelk beschermt tegen hiv

22 oktober 2013 door Eos-redactie

Moedermelk bevat een eiwit dat hiv neutraliseert en zo kan voorkomen dat een baby het virus krijgt van zijn besmette moeder.

Onderzoekers van de Amerikaanse Duke University ontdekten het proteïne genaamd Tenascin-C (TNC), waarvan al bekend was dat het ook bij de genezing van wonden een rol speelt. Maar dat het eiwit zich ook aan het hiv-virus bindt, is een nieuwe en belangwekkende ontdekking. Er kunnen immers geavanceerde hiv-bestrijdingsmethodes uit voortvloeien.

Voor hun studie analyseerden de wetenschappers staaltjes moedermelk in verschillende stappen. Telkens filterden ze de eiwitten uit de melk, tot TNC overbleef als hiv-neutralisator. TNC belemmert hiv als het ware de toegang tot het bloed. Het eiwit vangt de virusmoleculen op en voorkomt zo dat de baby geïnfecteerd raakt.

‘Het is goed mogelijk dat er nog andere stoffen in moedermelk helpen bij de bescherming tegen hiv’, zegt onderzoekster Sallie Permar. ‘Maar we vermoeden toch dat TNC op zichzelf al sterk genoeg is om te dienen als preventietherapie. We zouden de baby's oraal TNC kunnen toedienen, voorafgaand aan de borstvoeding. Bovendien is de stof naar alle waarschijnlijkheid niet schadelijk, aangezien het van nature voorkomt in moedermelk.’

Het onderzoek kan verklaren waarom baby's van hiv-moeders niet altijd besmet raken met het virus. Volgens schattingen van Unicef raakten in 2009 in Afrika zo'n 360.000 kinderen besmet met het hiv-virus via hun moeder. Dat is iets minder dan de helft van de zwangere hiv-vrouwen.

De resultaten van het onderzoek verschenen in het vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). (adw)