Oorzaak pijn bij zonnebrand achterhaald

06 augustus 2013 door Eos-redactie

De bevindingen kunnen tot betere zonnecrèmes leiden.

Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt hoe zonnebrand pijn en jeuk veroorzaakt. De bevindingen kunnen tot betere zonnecrèmes leiden.

Wetenschappers van Duke University ontdekten dat de molecule TRPV4 verantwoordelijk is voor het pijnlijke gevoel bij zonnebrand. Het onderzoeksteam creëerde een groep genetische gewijzigde muizen die TRPV4 niet aanmaakten. De wetenschappers stelden de achterpoten van de muizen – de huid daar lijkt het best op die van mensen – bloot aan uv-licht. De muizenhuid zonder de molecule verbrandde niet en werd niet overgevoelig, bij de normale groep was dat wel het geval.

Hoe komt dat? De wetenschappers kweekten de muizenhuidcellen in het lab en stelden onder de microscoop vast dat te veel zon een domino-effect in gang zet. Zonnebrand verhoogt het TRPV4 in de cel. TRPV4 is een ionkanaal, een soort sluis op de celmembraan, die onder meer calcium en masse binnenlaat. Met het calcium komt ook endotheline binnen. Van dat hormoon is bekend dat het pijn en een jeukerige gevoel veroorzaakt, de typische zonnebrandklachten. Ook bij menselijke huidcellen stelden de onderzoekers vast dat na blootstelling aan uv-straling TRPV4 en endotheline verhoogd waren.

De onderzoekers testten een geneesmiddel, GSK205, dat het hormoon TRPV4 blokkeert. Ze losten de stof op in alcohol en glycerol en smeerden het op de poten van de normale muizen. Dat bleek de zonnebrandpijn en huidirritatie tegen te gaan. Onder de microscoop zagen de wetenschappers dat de stof de instroom van calcium in de cellen stopte.

‘Voor we het geneesmiddel bijvoorbeeld gaan gebruiken in combinatie met andere zonnecrèmes, moeten we eerst weten wat TRPV4 doet in andere processen in de huid’, nuanceert hoofdauteur Wolfgang Liedtke van Duke University.

Uv-straling (uvb, om precies te zijn) ligt aan de basis van zonnebrand. De mens heeft uv-licht nodig om vitamine D te produceren. Maar als je te lang in de zon loopt, kunnen de uv-lichtstralen het DNA in de huid beschadigen en zo het risico op kanker verhogen. De resultaten van het onderzoek staan deze week in het vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences. (eb)