Schuldige voor jeuk geïdentificeerd

23 mei 2013 door Eos-redactie

Amerikaanse onderzoekers hebben een molecule ontdekt die verantwoordelijk is voor vervelend gekriebel.

Met jeuk krijgen we allemaal wel eens te maken. Toch weten wetenschappers weinig over het fenomeen. Amerikaanse onderzoekers beschrijven deze week in Science een molecule die verantwoordelijk is voor vervelend gekriebel.

De onderzoekers van het National Institute of Dental and Craniofacial Research in de VS identificeerden de molecule genaamd Nppb als boosdoener. Experimenten op muizen wezen uit dat er geen jeuk bestaat zonder Nppb. De muizen zonder de molecule werden blootgesteld aan een heleboel jeukuitlokkende substanties, zonder krabben tot gevolg. Andersom werkt de molecule ook, wanneer de stof geïnjecteerd werd in de juiste receptoren kregen de diertjes net last van overdreven veel jeuk.

De molecule Nppb fungeert als brug tussen de huidcel, die de jeuk gewaar wordt, en de zenuwcellen, die de sensaties opgevangen en door de huid naar het brein moeten transporteren. Neem de brug weg, en het brein weet van niets, wat ons overmatig krabben bespaart.

De identificatie van Nppb als jeukboodschapper stelt onderzoekers in staat om op zoek te gaan naar andere moleculen met een gelijkaardige functie. Op termijn kan zo’n onderzoek leiden tot een behandeling van chronische jeukziekten zoals eczema en psoriasis. Het wegnemen van Nppb bij de mens biedt helaas geen oplossing. De neurotransmitter heeft immers nog andere, onmisbare, functies in ons lichaam, zoals het reguleren van bepaalde functies in het bloed. (ma)