Stemband uit het lab

18 november 2015 door Eos-redactie

Wetenschappers zijn erin geslaagd stemband weefsel te maken uit het strottenhoofd van een dode hond. Dit staat in Science Translational Medicine.

Patholoog Nathan Welham van de universiteit van Wisconsin in Madison gebruikte stembandweefsel van een kadaver van een hond en cellen van het strottenhoofd van vier patiënten waarbij dat chirurgisch was verwijderd, zonder dat ze kanker hebben. De onderzoekers isoleerden, zuiverden en lieten deze cellen groeien in een 3D collageen netwerk. Vergelijkbaar met de groei van een stukje huid in het lab. In twee weken tijd vormden de cellen een weefsel met een vouwbaar maar sterk verbindend weefsel eronder en epitheelcellen bovenop. De cellen maakten dezelfde eiwitten als normale stembandcellen. De epitheelcellen begonnen al een membraan te vormen dat dient als een barrière voor ziekteverwekkers in de luchtweg.

Om te kijken of het elastische geheel ook geluid kan voortbrengen, werd het weefsel aangebracht op het strottenhoofd van een dode hond. Dat strottenhoofd werd verbonden met windpijpen waardoor warme, vochtige lucht werd geblazen. Er kwam geluid uit en het weefsel trilde net als normaal.

Klinische toepassing op basis van stamcellen uit beenmerg is nog jaren ver weg, aldus Welham. “Maar deze ‘proof of principle’ studie is een mijlpaal op de weg naar herstel of zelfs vervanging van stembanden bij mensen.” (PdJ)